Escola de Enxeñaría de Minas e Enerxía | Universidade de Vigo
Enxeñaría da Enerxía | Enxeñaría dos Recursos Mineiros e Enerxéticos

CATÁLOGO

Catálogo

Edición

  • Proceedings of the 3rd International Conference on Hands-on Science. Science Education and Sustainable Development. (ISBN: 989-9509-50-7). 2006
  • Proceedings of the 4th International Conference on Hands-on Science. Development, Diversity and Inclusion in Science Education (ISBN: 978-989-95336-1-5) 2007
  • Proceedings of the 5th International Conference on Hands-on Science. Formal and Informal Science Education (ISBN: 978-989-95095-3-5) 2008
  • Selected Papers on Hands-on Science. (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  • Proceedings of the 6th International Conference on Hands-on Science. Science for All. Quest for Excellence (ISBN: 978-989-95095-5-9) 2009
  • Proceedings of the 8th International Conference on Hands-on Science. Focus on multimedia (ISBN: 978-989-95095-7-3) 2011
  • Proceedings of the 9th International Conference on Hands-on Science. Science Education, Environment and Society; Reconnecting Society with Nature through Hands-on Science ( ISBN: 978-989-98032-0-6) 2012
  • Proceedings of the 10th International Conference on Hands-on Science. Educating for Science and through Science (ISBN: 978-989-98032-2-0)  2013
  • Hands-on Science. Science Education with and for Society (ISBN: 978-989-98032-5-1)  2014
  • Conference Booklet of the 11thInternational Conference on Hands-on Science. Science Education with and for Society (ISBN: 978-989-98032-7-5)  2014
  • Hands-on Science. Brightening our future (ISBN: 978-989-8798-01-5) 2015
  • Hands-on. The Heart of Science Education (ISBN: 978-84-8158-714-2) 2016
  • Hands-on Science. Growing with Science (ISBN: 978-84-8158-737-1) 2017
  • Selected Papers on Hands-on Science II. (ISBN: 978-84-8158-764-7) 2017
  • Hands-on Science. Advancing Science. Improving Education. (ISBN: 978-84-8158-779-1) 2018
  • Hands-on Science. Innovative Education in Science and Technology. (ISBN: 978-989-8798-06-0) 2019
  • Hands-on Science. Science Education. Discovering and understanding the wonders of Nature. (ISBN: 978-84-8158-841-5) 2020
  • Hands-on Science Education Activities – Challenges and Opportunities of Distant and Online Teaching and Learning. (ISBN: 978-84-8158-899-6) 2021
  • Hands-on Science. Rethinking STEAM education in times of uncertainty (ISBN: 978-84-8158-937-5) 2022

 Solicitar unha copia

 Capítulos de libros

  • As actividades manipulativas como ferramenta de aprendizaxe científico-tecnolóxica. En “Experiencias de Innovación Educativa na Universidade”.(ISBN: 978-84-690-7439-8) 2007
  • Hands-on Physics Bibliography. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  • Science Interpretation in High School. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  • Indoor Interactive Science Museums in School. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  • Chladni Plates: A Hands-on Energy Activity. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  • Actividades manipulativas colectivizadas: investigación interpretada na E.T.S.E. de Minas. En “Prácticas educativas innovadoras na universidade” (ISBN: 978-84-8158-411-0). 2008
  • Un ejemplo de formación del profesorado universitario de las áreas tecnocientíficas. En “La docencia en el nuevo escenario del Espacio Europeo de Educación Superior” (ISBN: 974-84-8158-494-3) 2009
  • Uso didáctico das actividades manipulativas: aprendizaxe do profesorado universitario. En “Innovar na universidade: experiencias do profesorado” (ISBN: 978-84-8158-563-6) 2012
  • Un planteamiento en las materias básicas de Física en la rama de Ingeniería y Arquitectura. En “Experiencias docentes innovadoras en la Educación Superior” (ISBN: 978-84-15524-05-2) 2012
  • Aprender haciendo en las asignaturas de Materiales y Tecnología de Polímeros. En “Experiencias docentes innovadoras en la Educación Superior” (ISBN: 978-84-15524-05-2) 2012
  • Mini-proyectos de Física en los Grados de Ingeniería. En “Retos y perspectivas en la enseñanza de las ciencias” (ISBN: 978-84-15524-12-0) 2013
  • Resultados en línea de un Aprendizaje Basado en Proyectos en las materias de Física. En “Investigaciones en el contexto universitario actual”(ISBN: 978-84-15524-16-8) 2014
  • Una selección de actividades manipulativas para Ciencia y tecnología de materiales. En “Experiencias e innovación docente en el contexto actual de la docencia universitaria” (ISBN: 978-84-15524-14-4) 2014
  • Unha avaliación na aula do uso de sistemas de resposta electrónica. En “Presente y Futuro de la Enseñanza de las Ciencias” (ISBN 978-84-15524-26-7) 2015
  • Propuesta formativa para la materia LCEES en la formación inicial del profesorado de ciencias. En “Nuevos escenarios en la docencia universitaria” (ISBN 978-84-15524-32-8) 2016
  • Actividades desafío no estructuradas en los primeros cursos de los grados de ingeniería. En “La práctica docente en la enseñanza de las ciencias” (ISBN 978-84-15524-36-6) 2017
  • Una investigación sobre ideas previas en estática de fluidos. En “Nuevos desafíos en la enseñanza superior” (ISBN 978-84-15524-40-3) 2018
  • Aprendizaje experimental autorregulado para la Didáctica de las Ciencias Experimentales. En “Investigación y práctica en la educación superior”, (ISBN 978-84-15524-38-0) 2018
  • Una propuesta lúdica de alfabetización científica en el ámbito de las ciudades. En “Panorama actual de la enseñanza de las Ciencias”, (ISBN 978-84-15524-42-7) 2019
  • Adaptación express de docencia semipresencial a docencia virtual en una materia de Física en los Grados de Ingeniería, En “Perspectivas y prácticas docentes en la enseñanza de las ciencias”, (ISBN: 978-84-15524-47-2) 2021
  • ¿De qué color es el oro? Introducción a la nanotecnología en Secundaria Obligatoria, En “Perspectivas y prácticas docentes en la enseñanza de las ciencias”, (ISBN: 978-84-15524-47-2) 2021
  • Una evaluación de aprendizaje universitario remoto en la pandemia de COVID19, En “Innovación en la práctica educativa universitaria”, En prensa, 2022

 Solicitar unha copia

 Artigos en revistas

  • Introducción de demostraciones prácticas para la enseñanza de la Física en las aulas universitarias. Enseñanza de las Ciencias (ISSN: 0212-4521), 12, 63-65, 1994
  • Aproximación a la arqueología: un ejemplo de interpretación del hecho científico. Iber  (ISSN: 1133-9810), 48, 115-125, 2006
  • Museos interactivos na escola. Revista Galega de Educación  (ISSN: 1132-8932), 35, 20-22, 2006
  • Ciencias en las manos: Aprendizaje informal. Alambique (ISSN: 1133-9837), 52, 107-116, 2007
  • Actividades manipulativas para el aprendizaje de la Física, Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653), 42/7, 1-15, 2007
  • Hands-on Sustainability: How Can We Contribute to the Construction of a Sustainable Future? Int. J. Hands-on Science (ISSN: 1646-8937),  1, 15-20, 2008
  • Research Interpretation at University, Int. J. Hands-on Science (ISSN: 1646-8937), 1, 33-39, 2008
  • Actividades manipulativas como herramienta didáctica. EUREKA (ISSN: 1697-011X),7, 462-472, 2010
  • Una propuesta metodológica para Física de los grados en Ingeniería. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria (ISSN: 1989-0257), 5, 12-21, 2012
  • Resultados de un aprendizaje colaborativo y cooperativo en materias de Física en los grados en Ingeniería, Revista Española de Física (ISSN: 0213-862X), 32, 22-30, 2018
  • Citizen science for scientific literacy and the attainment of SDGs in formal education, Sustainability (ISSN 2071-1050), 4283-1, 4283-1, 2020
  • Implementation of a STEAM project in compulsory secondary education that creates connections with the environment, Journal for the Study of Education and Development (ISSN : 0210-3702), 44(4),  2021
  • Inquiry through industrial chemistry in Compulsory Secondary Education for the achievement of the development of the 21st century skills, Education Sciences (ISSN 2227-7102), 11, 475, 2021
  • Assessment of the virtualised self-regulated learning ecology for the Didactics of Natural Sciences during the COVID-19 crisis, Publicaciones (ISSN: 1577-4147), 51 (3), 399-420, 11112021

 Solicitar unha copia

Contribucións a congresos

  • Los ‘experimentos de cátedra’ en la enseñanza de la Física: Su función y utilidad en el aula. VI Congreso sobre Didáctica de la Física, Microelectrónica, Microordenadores y Astronomía para profesores. 1992
  • El laboratorio de Física General en la Universidad: Una propuesta de cambio metodológico. IV Congreso internacional sobre investigaciones en la Didáctica de las Ciencias y de las Matemáticas. 1993
  • Proposta dun novo marco metodolóxico para o laboratorio de Física no ensino secundario. VI Congreso de ENCIGA. 1993
  • A Física dos parques infantís. VII Congreso de ENCIGA. 1995
  • Hands-on Physics Bibliography. 1st International Conference on Hands-on Science.  2004
  • Science Week at IES A Xunqueira and IES de Poio (Pontevedra-Spain). 1st International Conference on Hands-on Science. 2004
  • Semana da ciencia no IES A Xunqueira e no IES de Poio. XVII Congreso de ENCIGA. 2004
  • As actividades manipulativas no ensino da ciencia: o proxecto Hands-on Science. XVII Congreso de ENCIGA. 2004
  • Science interpretation in high school. 2nd International Conference on Hands-on Science. 2005
  • An informal interactive science and technology centre. 2nd International Conference on Hands-on Science.  2005
  • Aprender haciendo: algunos resultados de la red Hands-on Science. XXX Reunión Bienal de la Real Sociedad Española de Física. 2005
  • A Semana da Ciencia nas Escolas Proval. XVIII Congreso de ENCIGA. 2005
  • Unha experiencia interpretativa interdisciplinar no eido educativo. XVIII Congreso de ENCIGA. 2005
  • Chladni plates: A hands-on energy activity. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  • Interdisciplinary science: An interpretative exhibition. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  • Sciences in your hands: an exhibition. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  • Indoor interactive science museums in school. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  • Searching for socio-economic patterns in the role of woman in world society. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  • Hands-on Physics activities with the overhead projector. 4th International Conference on Hands-on Science. 2007
  • 101 Hands-on electromagnetic induction activities. 4th International Conference on Hands-on Science. 2007
  • Science fairs as a brigde between informal and formal learning. 4th International Conference on Hands-on Science. 2007
  • Hands-on Sustainability: How Can We Contribute to the Construction of a Sustainable Future? 5th International Conference on Hands-on Science. 2008
  • Research Interpretation in University. 5th International Conference on Hands-on Science.  2008
  • Hands-on Interferometry. 5th International Conference on Hands-on Science. 2008
  • Emprego das actividades manipulativas no ensino formal da Física. XXI Congreso de ENCIGA. 2008
  • Cómo podemos contribuir á construción dun futuro sostible? XXI Congreso de ENCIGA 2008
  • Hands-on optics. Training courses for school teachers. Education and Training in Optics and Photonic ETOP 2009
  • Hands-on optics. Training courses for school teachers. Congreso: 6th International Conference on Hands-on Science.  2009
  • Science Fairs as Learning Tools. 7th International Conference on Hands-on Science. 2010
  • Optics and children. 7th Ibero-American Conference on Optics (RIAO)-10th Latin-American Meeting on Optics, Lasers and Applications (OPTILAS). 2010
  • Photographing mirages above the sea surface. 8th International Conference on Hands-on Science. 2011
  • Hands-on physics experiments for classroom. 8th International Conference on Hands-on Science. 2011
  • High-technology materials for hands-on activities in classroom. 8th International Conference on Hands-on Science. 2011
  • Recursos dispoñibles e modalidades de emprego das actividades manipulativas na Física.XXIV Congreso de ENCIGA. 2011
  • Aprendizaje basado en mini-proyectos experimentales en las materias de Física de los Grados de Ingeniería. Jornada de Innovación Educativa 2012.
  • Different usability of hands-on physics experiments. 9th International Conference on Hands-on Science. 2012
  • Researchers promote science in school. 9th International Conference on Hands-on Science. 2012
  • Exposición itinerante “Recursos naturais de Galicia”. XXV Congreso de ENCIGA. 2012
  • Ciencia no Corredor.  XXV Congreso de ENCIGA. 2012
  • Learning materials science and technology from hands-on activities. 10th International Conference on Hands-on Science. 2013
  • An annual hands-on science competition. 10th International Conference on Hands-on Science. 2013
  • Optics in engineering education: stimulating the interest of first-year students. 12th Education and Training in Optics and Photonics Conference. 2013
  • Hands-on optics for active and cooperative learning. 12th Education and Training in Optics and Photonics Conference. 2013
  • TIC colaborativa y cooperativa para el aprendizaje de la física en los grados en ingeniería. Xornada de innovación educativa. 2013
  • Una web colaborativa na aprendizaxe práctica da Física. XXVI Congreso de ENCIGA. 2013
  • The Role of Optics in Engineering Education: First Year Students. 11th International Conference on Hands-on Science. 2014
  • Hands-on Conceptual Teaching of Physics of Music. 11th International Conference on Hands-on Science. 2014
  • Unha avaliación na aula do uso de sistemas de resposta electrónica. II Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias. 2014
  • Design for a Visit to an Informal Learning Activity at the University. 12th International Conference on Hands-on Science. 2015
  • Equilibrium and Stability in the Magnetic Field: Learning through an Out-of-Classroom Experiment. 12th International Conference on Hands-on Science. 2015
  • Deseño dunha visita a unha actividade de aprendizaxe informal na universidade. XXVIII Congreso de ENCIGA. 2015
  • Coas máns na luz: aprender facendo contidos da óptica e das ondas. XXVIII Congreso de ENCIGA. 2015
  • On-line Problem Based Learning Physics Projects.  13th International Conference on Hands-on Science. 2016
  • A interferencia luminosa na aula empregando simples actividades experimentais con luz branca. XXIX Congreso de ENCIGA. 2016
  • Hands-on Interference in a soap thin film: nanoscience and nanotechnology , 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  • Discovering Light and Optics, 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  • A light approach to the use and understanding of the internet in the Galician educational system, 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  • Scientix, a Community for Science Education in Europe, 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  • Experimentos para la formación de profesores, Bienal RSEF, 2017
  • Scientix, la comunidad para el aprendizaje de las ciencias en Europa, Bienal RSEF, 2017
  • Assessing Learner Motivation and Academic Performance by Developing a Teaching Unit Using Roleplay-Based Gamification, 15th International Conference on Hands-on Science, 2018
  • Scientix, the Community for Science Education in Europe, 15th International Conference on Hands-on Science, 2018
  • Linking Vision and Physics with Simple Hands-on Activities, 15th International Conference on Hands-on Science, 2018
  • Scientix, a comunidade para o aprendizaxe das ciencias en Europa, XXXI Congreso de ENCIGA. 2018
  • Scientix, the Community for Science Education in Europe, 16th International Conference on Hands-on Science, 2019
  • A Science Club in Perú: Light, Optics, Action!, 16th International Conference on Hands-on Science, 2019
  • Exposición Itinerante EME: Recursos naturais de Galicia, XXXII Congreso de ENCIGA. 2019
  • Aula aberta á tecnociencia, XXXII Congreso de ENCIGA. 2019
  • Scientix, the Community for Science Education in Europe, 19th International Conference on Hands-on Science, Hands-on Science. Science Education, 2020
  • Hands-on Colour: an STEAM Project, 19th International Conference on Hands-on Science, Hands-on Science. Science Education, 2020
  • Análisis estadístico de adaptación a una virtualización completa durante la Pandemia por COVID-19, 22ª Conferência Nacional de Física e 30º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, 2020
  • Technologies applied to the improvement of academic performance in the teaching-learning process in Secondary students, 11th International Conference on EUropean Transnational Educational ICEUTE2020, 2020
  • Developing Engineering skills in Secondary students through STEM Project Based Learning, 11th International Conference on European Transnational Educational ICEUTE2020, 2020
  • Ciencia ciudadana OdourCollect en el aula de Educación Secundaria Obligatoria utilizando la metodología ABP, 29 encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 2021
  • Introducción de la Ingeniería Química en Secundaria utilizando indagación 5E, 29 encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 2021
  • Aumento del interés hacia la ciencia a través de la lectura-escritura utilizando relatos de ficción científica. Expouniversitas- Forum de Innovación e Investigación Universitaria, 2021
  • Online and Remote Outreach Lectures on Physics Concepts. Congreso: 18th annual international conference on Hands-on Science HSCI2021, 2021
  • Low-cost experimental resources in the teaching of physics to share with teachers, XVII Encuentro de Física de Ecuador, 2021
  • Algunas estrategias de experimentación para el aprendizaje de la Óptica Geométrica, XXXIII Congreso de ENCIGA (ENSINANTES DE CIENCIAS DE GALICIA), 2021
  • ABP de Física, Jornada sobre Didáctica e historia de la física y la química: Enfrentando los retos del siglo XXI, 2021
  • Desarrollo de las competencias del siglo XXI a través de la realización de proyectos Maker en Secundaria, Expouniversitas- Forum de Innovación e Investigación Universitaria, 2022
  • Algunas actividades práctico-mentales para el aprendizaje de la Física, XXXVIII Reunión Bienal de la Real Sociedad Española de Física, 2022
  • Aprender Color con Actividades Experimentales, XXI Encuentro Ibérico de Enseñanza y Divulgación de la Física, 2022
  • Análisis de la implementación de proyectos STEAM en el aula de la Educación Secundaria Obligatoria, XXI Encuentro Ibérico de Enseñanza y Divulgación de la Física, 2022
  • Teacher Training on Virtual Labs and Low-Cost Science Experiments, 19th annual international conference on Hands-on Science, 2022

 Solicitar unha copia